pondelok 30. apríla 2012

Drahokamy

     Rozhodla som sa, že popri učení spojím príjemné s užitočným :) Akurát sa učím na skúšku z komoditných trhov. Nie je to nejaká nezáživná oblasť a dokonca tento predmet patrí medzi tie moje najobľúbenejšie, aké som na výške mala. 
     Samozrejme aj tu sme museli robiť nejakú prácu, za ktorú sme boli ohodnotení. Na iných predmetoch išlo vždy o seminárku a jej prezentáciu, ale tu chceli len tu prezentáciu, čo bola úplná lahoda :) a keď si ešte uchmatnete takú úžasnú tému akou sú drahokamy, tak to je radosť robiť :) To, čo iní zbúchali za deň, mne trvalo celý víkend, lebo som sa úplne vyhrala s obrázkami prezentácie :D Bolo mi to však dosť na kel, keďže v deň prezentácie sme nemali k dispozícii projektor. Čiže som to prezentovala spôsobom: otočila som notebook k spolužiakom, ktorí to podľa mňa bohvieako nevideli, a dačo som k tomu povyprávala. Najlepšie na tom bolo, že moja cvičiaca z tej prezentácie nevidela vôbec nič. :D Joj taká som bola naštvaná... Ale na konci semestra ma čakalo prekvapenie v podobe bodov, keď som získala 39 zo 40 :) čiže som mala jednu z najlepších prezentácii. Tak asi obsahovo to bolo takmer dokonalé ;)
     No a rozhodla som sa, že v rámci učenia a opakovania si témy drahokamov, tu niečo z toho veľmi skrátene prihodím :) Čo sa týka obrázkov, za zdroje ma neukameňujte, lebo fakt neviem z akých stránok boli :D kto si to má pamätať, keď to bolo pred dvoma mesiacmi :D V každom prípade, keď si naťukáte do googla názov nejakého toho šutra, tak tu stránku spoľahlivo nájdete. Na to ale nemám čas, ani chuť :D



     Tak na úvod by som v skratke začala tým, čo sú vlastne drahokamy. Sú to minerály, organické zlúčeniny, horniny, ktoré majú nejaké špecifické, vysoko cenené vlastnosti a používajú sa prevažne v šperkárstve a na dekoráciu. Výnimočné kusy sa nechávajú v pôvodnom prírodnom stave. Medzi ich vlastnosti patria nádherný lesk a farba, čistosť, stálosť, či mechanická odolnosť a v prírode sa objavujú zriedkavo. Zaoberá sa nimi gemológia a rozdeľujeme ich na prírodné a umelé.
     V minulosti sa drahokamy využívali rôzne. V Babylone a Asýrii z nich vyrábali liečivé tinktúry. Egypťania verili, že drahokamy náležia bohom a považovali ich za symboly večnosti a krásy. Cisár Nerovi používal smaragdový monokel (to sú tie okuliare na jedno oko :D). Rímski patríciovia v horúčavách hladkali kryštálové gule, aby si chladili ruky. Indiáni verili, že drahokamy ich ochránia pred zlými silami. Kresťanom mali zase posilniť ich vieru v Boha. Najväčšiu slávu však získali drahokamy vďaka mágii, keď sa používali na predpovedanie budúcnosti, získanie bohatstva, odohnanie prírodných katastrof atď.
     Každému kameňu vieme priradiť stupeň tvrdosti na základe Mohsovej stupnice tvrdosti.V stupňoch od 1 po 10 nasledujú: mastenec, sadra, vápenec, fluorit, apatit, živec, kremeň, topás, korund a diamant. Pre porovnanie necht má stupeň tvrdosti 2, čiže ako sadra a medená minca je tvrdá asi ako vápenec. Okenné sklo má tvrdosť 5.5.
     Zaradením diamantov do portfólia sa investori snažia znížiť riziko straty z investovania na minimum. Pretože diamanty sú veľmi stabilnou komoditou a ich cena dlhodobo stále rastie. Prípadné kolísanie ich ceny je veľmi malé a dá sa povedať že dosť zanedbateľné. Je to akási poistka :) Ale zároveň je investovanie do nich beh na dlhé trate, t.j. najmenej na 5 rokov. Najvzácnejšie drahokamy sú diamant, smaragd, zafír, rubín, topás, chryzoberyl, akvamarín, olivín, turmalín, granát, opál a perly, aj keď perly sa neklasifikujú ako drahokamy. Podčiarknuté sú najvhodnejšie na investovanie.
     Ich cena sa vyjadruje za 1 karát (výnimkou sú výnimočné kusy) a závisí od vlastností, tzv. 4 C - carat, clarity (čistota), color, cut (výbrus). Závisí aj od vzácnosti, napr. veľmi vzácne sú veľké a čisté rubíny, smaragdy bez prasklín, zafíry výraznej farby, či korundy s asterizmom. Asterizmus je taká hviezdicovitý odlesk. Samozrejme pri každom drahokame je dôležitý certifikát pravosti.
Star of Asia Sapphire
     O Gemval Aggregate indexe sa vám tu rozpisovať nebudem, nie je to také zaujímavé :D Len toľko, že predstavuje celkový cenový trend na trhu drahých kameňov a šperkov.
Len pre ilustráciu tu máte graf vývoja cien, ako vidíte, stále to rastie, akurát menšie zakolísania (napr. 2008 kríza).
Zdroj: http://gemval.com/gva.php?page=gva&index=GVA&term=2

Budú aj zaujímavejšie príspevky ako toto :D Ale ešte predtým sem hodím jednotlivé príspevky o diamante, rubíne, smaragde, zafíre a opále :D

Čo sa týka zdrojov z ktorých som čerpala pri tej seminárke/prezentácii a čo som aj sem dačo z toho hodila a ešte hodím, sú to: 
CHOVANCOVÁ, B. 2012. Komoditné trhy a reálne investície. Bratislava : Iura Edition, 2012. 352 s. ISBN 9788080784539.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ďakujem za každý komentár! :)